Grenstreinbus

Nieuwsberichten 2014

20/09/2014: Nieuw vervoerplan NMBS vanaf 14 december

Het nieuwe vervoerplan van de NMBS dat op zondag 14/12/2014 van kracht wordt, zorgt voor een aantal belangrijke wijzigingen bij de grensoverschrijdende verbindingen. Zo rijdt er opnieuw ieder uur een rechtstreekse intercitytrein tussen Brussel en Amsterdam en krijgt Aken een verbeterde verbinding met België.

Het treintype IR (interregiotrein) verdwijnt. Nu maakt de NMBS alleen nog de onderverdeling IC (intercitytrein) en L (lokale trein).

De IC-trein tussen Brussel en Den Haag die nu 12 maal per dag rijdt, gaat opnieuw 16 maal per dag naar Amsterdam Centraal rijden (dus 1x per uur). Daarmee wordt de rechtstreekse intercityverbinding tussen Brussel en Amsterdam in ere hersteld. Dat is ook goed nieuws voor de reizigers naar het zuiden van Nederland: 1x per uur kunt u in 28 minuten van Antwerpen naar Roosendaal rijden alwaar u in verschillende NS-treinen kunt overstappen.

Vermeldenswaard is dat IC-trein tussen Brussel en Amsterdam nu ook in Brussel-Noord, Brussel-Nationaal-Luchthaven en Antwerpen-Berchem zal stoppen. Dat wil zeggen dat een overstap in Antwerpen-Centraal van spoor 1 of 2 (waar de binnenlandse NMBS-treinen uit Oostende/Brugge/Gent en Neerpelt/Hasselt veelal aankomen) naar spoor 22 of 23 (waar de IC-trein naar Roosendaal/Amsterdam vertrekt) niet langer noodzakelijk is.

Praktisch voorbeeld voor wie in Antwerpen-Berchem overstapt:

IC Gent-Sint-Pieters–Antwerpen-Berchem 09u27–10u17;
IC Antwerpen-Berchem–Amsterdam Centraal 10u39–13u04. 

De L-trein tussen Antwerpen-Centraal en Roosendaal blijft rijden. De tien tussenliggende stopplaatsen worden gehandhaafd.

De IR-trein Antwerpen-Centraal–Neerpelt wordt een IC-trein en rijdt vanaf 14 december ieder uur naar Hamont door, op circa 700 meter van de Belgisch-Nederlandse grens. Van daaruit kunnen reizigers zich per fiets of te voet naar het nabijgelegen Budel verplaatsen alwaar er een rechtstreekse lijnbus (Hermes) naar Weert en Eindhoven vertrekt.

De L-trein Maastricht–Luik-Guillemins wordt een IC-trein. Op werkdagen verzorgt hij een rechtstreekse verbinding met Hasselt (via Luik-Guillemins).

De IR-trein Luik-Guillemins–Aken Hbf (1x om de twee uur) wordt door de L-trein Welkenraedt–Aken vervangen die 1x per uur tussen Welkenraedt en Aken Hbf rijdt (vertrekpunt Spa-Géronstère). In Welkenraedt worden goede aansluitingen voorzien met de IC-treinen komende uit Kortrijk en Oostende.

14/01/2014: Samen voor een trein naar Weert!

Vanaf april 2014 rijdt een aantal NMBS-treinen op de treinverbinding Antwerpen-Neerpelt naar Hamont door, op ongeveer 700 meter van de Belgisch-Nederlandse grens.

Het eensporige baanvak tussen Mol, Hamont en Weert is niet geëlektrificeerd. Daarom legt de NMBS dieseltreinen in. Vanuit het station van Hamont loopt het gebruiksklare spoor verder naar Budel, in Noord-Brabant, en zo naar Weert, in Nederlands-Limburg.

Aansluitingen in Weert:

→ 2x/uur IC-trein naar Amsterdam Centraal (01u40)
Stopt in: Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal - Duivendrecht - Amsterdam Amstel 

→ 2x/uur IC-trein naar Maastricht (00u44)
Stopt in: Roermond - Sittard 

→ 2x/uur IC-trein naar Schiphol (01u44)
Stopt in: Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amsterdam Zuid 

→ 2x/uur: IC-trein naar Heerlen (00u48)
Stopt in: Roermond - Sittard
In Heerlen is er aansluiting met de RB-trein naar Aken Hbf (D).

→ 2x/uur: IC-trein naar Alkmaar (02u22)
Stopt in: Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal - Amsterdam Amstel - Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk -  Zaandam - Castricum - Heiloo

U merkt het, de verbindende schakel Hamont-Weert (10 kilometer) is van strategisch belang. Tezamen met TreinTramBus willen wij de overheden dan ook oproepen om de trein Antwerpen-Hamont naar Weert te laten doorrijden.

NS: voorziet u dan ook een stopplaats in Budel-Schoot?

Op dit moment zijn er twee treinverbindingen tussen België en Nederland: Antwerpen-Roosendaal en Luik-Maastricht.

Nieuwsberichten 2013 - Nieuwsberichten 2015