Laatst bijgewerkt: 03/02/2018
NMBS / TEC, IC + L / Bus
Trein: maandag tot en met zondag: 2x per uur
Dienstregeling trein naar Dinant: NMBS-reisplanner
Bus: onregelmatige tijdstippen
00.30 uur (trein Namen–Dinant) + 00.45 uur (bus Dinant–Givet)
Namen (Namur) • Jambes • Lustin • Godinne • Yvoir • Dinant
Spoorlijn 154 Namen–Givet is op dit moment alleen nog in bedrijf tussen Namen en Dinant. Voor het NMBS-station van Dinant vertrekt de vervangende lijnbus 154a van TEC naar het SNCF-station van Givet, een rit van 45 minuten. Deze bus rijdt langs de Maas en volgt aldus de route van de spoorlijn. Halten zijn onder andere:
Dinant Gare SNCB • Dinant Polyclinique • Dinant Neffe • Dinant Charlemagne • Dinant Pont d'Anseremme • Waulsort Les Pauguis • Hastière-Lavaux Gare • Hermeton-sur-Meuse Gare • Heer-Agimont Place Communale • Givet Église Notre-Dame (FR) • Givet Pont (FR) • Givet Gare SNCF (FR)
Met de 'Go Pass 10'/'Rail Pass', te koop bij iedere automaat van de NMBS, kunt u naar Dinant reizen. Reizigers vanaf 65 jaar kiezen best voor het 'Seniorenbiljet'. Dankzij 'Go Unlimited' (op de persoonlijke MOBIB-kaart) reizen jongeren tot en met 25 jaar tijdens de Belgische schoolvakanties voor een eenmalig bedrag (€ 15,00 per week) onbeperkt in België. Per betalende reiziger (vanaf 12 jaar) mogen 4 kinderen (tot en met 11 jaar) gratis mee. Er is geen bijkomend biljet nodig; uw vervoerbewijs geldt ook voor de kinderen.
In bus 154a Dinant-Givet gelden de vervoerbewijzen van TEC. Klik hier voor alle informatie.
Givet
Charleville-Mézières (SNCF/TER, RE)
Stopt in: Aubrives • Vireux-Molhain • Fépin • Haybes • Fumay • Revin • Anchamps • Laifour • Deville • Monthermé • Bogny-sur-Meuse • Joigny-sur-Meuse • Nouzonville*
* Opgelet: niet elke trein op deze verbinding stopt in alle tussengelegen stations.
Vanuit Charleville-Mézières vertrekken TER-treinen naar Reims, Longwy, Metz en Rijsel.
Wij vroegen aan de burgemeester van Givet, de heer Claude Wallendorff, hoe hij de toekomst ziet voor een internationale spoorverbinding Dinant-Givet.
Brief van de burgemeester van Givet van 03/11/2017 |
"Bonjour Monsieur,
La Ville de Givet était opposée à la fermeture de la ligne 154 Givet-Dinant. Elle milite depuis cette fermeture pour en obtenir la réouverture. Plusieurs études ont été faites dans ce but.
En 2006, M. Nicolas Sarkozy, alors Ministre de l’Intérieur de la République Française et futur Président en 2007, avait fait inscrire au budget de l’Etat une somme de 10 M€ représentant la moitié du coût estimé à l’époque de la reconstruction de la ligne, qu’il considérait comme le chainon manquant d’une grande liaison internationale Namur-Reims.
Cette proposition n’a pas été suivie par les autorités belges.
Aujourd’hui, les autorités françaises sont toujours favorables à cette réouverture. Malheureusement, c’est du côté belge que ça bloque.
Bien cordialement.
Le Maire,
Claude Wallendorff"
Vertaling:
"Geachte heer,
De stad Givet was gekant tegen de sluiting van spoorlijn 154 Givet-Dinant. Sinds de sluiting ijveren we voor de heropening. Met dat doel voor ogen werden al meerdere studies uitgevoerd.
In 2006 had de heer Nicolas Sarkozy, destijds Minister van Binnenlandse Zaken van Frankrijk en later president in 2007, een bedrag van 10 miljoen euro in de Franse staatsbegroting laten opnemen. Dat bedrag vormde de helft van de geraamde kosten voor de vernieuwing van de spoorlijn Givet-Dinant. Die spoorlijn beschouwde hij als de ontbrekende schakel van een internationale verbinding Namen-Reims.
Dat voorstel werd niet door de Belgische overheid gevolgd.
Vandaag de dag is de Franse overheid nog steeds voorstander van een heropening. Helaas wordt dat langs Belgische kant geblokkeerd.
Met hartelijke groet.
De burgemeester,
Claude Wallendorff"