Grenstreinbus

Komen – Rijsel (Lille-Flandres)

Laatst bijgewerkt: 28/05/2017

Maatschappij, type

SNCF, TER Nord-Pas-de-Calais

Rijdt

  • Maandag tot en met vrijdag: 5x per dag;
  • Zaterdag: 3x per dag;
  • Niet op zon- en Franse feestdagen en in de Franse zomervakantie.

Reisduur

00.30 uur

Stopt in

Vanuit het station van Komen in België loopt of fietst u 1,5 km naar het station van Frans-Komen.

De SNCF-trein stopt in:

Frans-Komen (Comines-France) (FR) • Sainte-Marguerite (FR) • Deulemonde (Deûlémont) (FR) • Quesnoy-sur-Deûle (FR) • Wambrechies (FR) • Marquette (FR) • La Madeleine (FR) • Rijsel (Lille-Flandres) (FR)*

* Opgelet: niet elke trein op deze verbinding stopt in alle tussengelegen stations.

Tarief

Met de 'Go Pass 10'/'Rail Pass', te koop bij iedere automaat van de NMBS, kunt u naar Komen in België reizen.

In het station van Frans-Komen kunt u aan het loket een binnenlands Frans treinkaartje kopen: 4,80 EUR voor een enkele rit naar Rijsel, zoals op 13/01/2017 geraadpleegd. Indien het loket niet open is, kunt u zonder toeslag een kaartje in de trein aankopen. Gelieve u dan spontaan en vòòr het vertrek bij de treinbegeleider aan te melden.

Aansluitingen

Voor de aansluitingen in Rijsel (Lille-Flandres), zie de pagina Kortrijk > Rijsel (Lille-Flandres).

Weetje

Rollend materieel op deze verbinding: X 7650096.

Haal de dienstregeling 'Ligne 05 Comines–Lille' binnen (geldig van 24/04/2017 tot en met 30/06/2017). (.pdf)

Praktische informatie over het station van Frans-Komen.

Fietsvervoer is gratis toegestaan in deze trein, net als in de andere treinen van TER Nord-Pas-de-Calais.

In maart 2011 legde een treinbestuurder het traject op video vast: "Voyage en cabine à bord du TER Comines–Lille". (YouTube)

Tussen Frans-Komen en La Madeleine is er enkelspoor. Op geen enkele plaats kunnen twee treinen elkaar kruisen. Daarenboven is het spoor en de bijbehorende infrastructuur niet gemoderniseerd. De SNCF hanteert dan ook een maximumsnelheid van 60 km/u. De Franse spoorwegmaatschappij kijkt uit naar Europese subsidies om deze spoorlijn volledig te vernieuwen. Gebeurt dat niet, dan dreigt een sluiting in 2019.

Hartelijk dank aan Fotogroep EOS Wevelgem om het station deskundig in beeld te brengen!