Grenstreinbus

Komen – Rijsel (Lille-Flandres)

Laatst bijgewerkt: 29/09/2022

Maatschappij, type

SNCF, TER Hauts-de-France

Rijdt

Voor de NMBS-trein Kortrijk – Komen, zie de NMBS-reisplanner.

Op zaterdag 14/12/2019 zette de SNCF deze treindienst stop. De spoorlijn tussen Frans-Komen en La Madeleine werd die dag officieel gesloten. Reizigers kunnen nu de vervangbussen van SNCF (alleen toegankelijk met een SNCF-vervoerbewijs of -abonnement) of bus L90 van Ilévia (alleen toegankelijk met een Ilévia-vervoerbewijs of -abonnement) tussen Frans-Komen en Rijsel nemen.

De dienstregeling van de huidige SNCF-vervangbus:

  • Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 3x per dag;
  • Woensdag: 4x per dag;
  • Zaterdag: 3x per dag;
  • Niet op zon- en Franse feestdagen.

Dienstregeling, geldig van:

Tot december 2019 was de volgende dienstregeling van kracht:

  • Maandag tot en met vrijdag: 5x per dag;
  • Zaterdag: 3x per dag;
  • Niet op zon- en Franse feestdagen.

De laatste dienstregeling van de trein, geldig van:

Reisduur

00.54 uur (vervangbus) - 00.32 uur à 00.38 uur (voormalige treinrit)

Stopt in

Vanuit het station van Komen in België loopt of fietst u 1,5 km naar het station van Frans-Komen.

De SNCF-vervangbus stopt in:

Frans-Komen (Comines-France) (FR) • Sainte-Marguerite (FR) • Deulemonde (Deûlémont) (FR) • Quesnoy-sur-Deûle (FR) • Wambrechies (FR) • Marquette (FR) • La Madeleine (FR) • Rijsel (Lille-Flandres) (FR)*

* Opgelet: niet elke bus op deze verbinding stopt aan alle tussengelegen stations.

Tarief

Met ieder NMBS-vervoerbewijs kunt u naar Komen in België reizen. Enkele voorbeelden van vervoerbewijzen:

Benaming Verkoopprijs Omschrijving Waar te koop?
'Youth Ticket': biljet voor jongeren tot en met 25 jaar → digitaal via NMBS-app of op papier € 6,60 Enkele reis tussen twee Belgische stations app
automaat
website
- loket
'Youth Multi': 10-rittenkaart voor jongeren tot en met 25 jaar → digitaal via NMBS-app of op papier via app: € 53,00
(= € 5,30 per reis)
op papier: € 55,00
(= € 5,50 per reis)
10 enkele reizen tussen twee Belgische stations app
automaat
- loket
'Youth Holidays': digitaal product op de MOBIB-kaart of via de NMBS-app → vrij reizen voor jongeren tot en met 25 jaar tijdens de Belgische schoolvakanties € 18,00 / week of
€ 29,00 / maand (tijdens de zomervakantie)
Onbeperkt reizen op het Belgische net app
automaat
website
- loket
'Standard Multi': 10-rittenkaart voor reizigers vanaf 26 jaar tot en met 64 jaar → digitaal via NMBS-app of op papier via app: € 84,00
(= € 8,40 per reis)
op papier: € 87,00
(= € 8,70 per reis)
10 enkele reizen tussen twee Belgische stations app
automaat
- loket
'Senior Ticket': heen- en terugbiljet voor senioren vanaf 65 jaar → digitaal via NMBS-app of op papier  € 7,20 Heen- en terugreis tussen twee Belgische stations  app
automaat
website
- loket

Per betalende reiziger (vanaf 12 jaar) mogen er 4 kinderen (tot en met 11 jaar) gratis mee.

Neemt u uw fiets mee in de trein? Een 'Fiets Supplement' (geldig voor een enkele reis tussen twee Belgische stations) kost € 4,00 en is te koop bij de NMBS-kaartjesautomaten, via de NMBS-website en aan het loket.

Een SNCF-treinkaartje voor een enkele reis naar Lille-Flandres, die anno 2022 uitsluitend met SNCF-vervangbussen wordt uitgevoerd, kost € 4,80, zoals op 11/01/2022 opgezocht, en kunt u via de site van TER Hauts-de-France aankopen. Het loket in de stationshal van Frans-Komen is open op woensdag en vrijdag van 09.45 uur tot 12.15 uur en van 13.45 uur tot 18.15 uur. Het station beschikt niet over een SNCF-kaartjesautomaat.

Aansluitingen

Voor de aansluitingen in Rijsel (Lille-Flandres), zie de pagina Kortrijk > Rijsel (Lille-Flandres).

Weetje

Rollend materieel op deze verbinding: X 7650096.

Praktische informatie over het station van Frans-Komen.

Fietsvervoer was gratis toegestaan in deze trein, net als in de andere treinen van TER Hauts-de-France.


In maart 2011 legde een treinbestuurder het traject op video vast: "Voyage en cabine à bord du TER Comines–Lille"

Tussen Frans-Komen en La Madeleine is er enkelspoor. Treinen konden elkaar dus op de volledige lijn niet kruisen. Daarenboven werd het spoor en de bijbehorende infrastructuur niet gemoderniseerd. Sinds 2018 hanteerde de SNCF dan ook een maximumsnelheid van 40 km/u. De Franse infrastructuurbeheerder SNCF Réseau heeft deze spoorlijn op 14 december 2019 om veiligheidsredenen buiten dienst gesteld.

Interessante kaarten: